Events

Nedlukningen betød, at kulturinstitutionerne pludselig har måttet vinke farvel til indtægterne fra salget af billetter. I stedet er der fokuseret på andre potentielt indtægtsgivende aktiviteter.

Et område, der hurtigt fik stor opmærksomhed, var afholdelse af forskellige events - og med rette. 28% af danskerne angiver således, at nye særudstillinger, events og lignende er noget, som de vil sætte pris på i forbindelse med fremtidige besøg.

 

Under nedlukningen har det naturligvis drejet sig meget om gennemførelse af digitale events – men ikke udelukkende. Der er også blevet afholdt fysiske events i trygge covid-19 formater. Samtidig tænkes der nyt i forhold til events som indtægtskilde fremadrettet. Der er ingen tvivl om, at events bliver et vigtigt indsatsområde for mange kulturinstitutioner. Både i forhold til brede og smalle events, og i forhold til analoge og digitale events (og kombinationer heraf).

 

Kulturinstitutionerne har opmærksomheden rettet mod minifestivaler, små events for målgrupper med helt særlige interesser eller events, der blander fysisk og digitalt format. De tænker også i nye og utraditionelle samarbejder. Måske er en model også, at de blot stiller arealer og bygninger til rådighed, og så tager eventbureauer sig af resten.

En særlig målgruppe for events kunne være de lokale borgere, der skal vænnes til at besøge f.eks. et museum. Museet skal være et naturligt sted at besøge – ikke kun for museumsoplevelsen, men også for årstidsoplevelsen, cafébesøget, boglanceringen, barokmusikken, vinsmagningen, foredraget etc. Arbejdet med events for lokale borgere stiller dog store krav til kulturinstitutionernes ressourcer i forhold til ret ofte at tilbyde nye events.

 

En strategi, der omfatter et stort antal events, kræver fleksibilitet af en kulturinstitution. I 2020 har mange kulturinstitutionerne vist - eller opdaget, at de evner at udvise stor agilitet. I forhold til en strategisk indsats med fokus på events dukker der naturligvis en række spørgsmål op. Et af de vigtige spørgsmål handler om, hvorvidt en event udelukkende skal skabe her-og-nu værdi på bundlinjen, eller om den også samtidig skal ses som et markedsføringstiltag og som en del af en strategisk handlingsplan.

Vi rykker gerne ud i din baghave, baggård eller virksomhed! Vi holder behørig afstand og kan tage både sprit, viden og historisk gods med i kufferten

 

Direktør, attraktion

1.

Nytænk alle typer events – udendørs, indendørs, store, små, brede, snævre, lukkede, åbnede, analoge og digitale. Samme event kan være flere forskellige ting på én gang.

2.

Skab udendørsarrangementer i indendørsversioner – og indtænk et digitalt element som f.eks. livestreaming.

3.

Udarbejd en eventstrategi, der tager højde for pludselige ændringer i alle forhold.

4.

Se events som en mulighed for at udnytte en større del af døgnet, sæsonen, bygningerne og kompetencerne.

5.

Brug events som en mulighed for at øge samarbejdet med lokalområdet – både privatpersoner, virksomheder og diverse organisationer, eller en festival, der deler profil og målgruppe med jer.

6.

Send et klart og tydeligt signal om, at kulturinstitutionen er klar til at invitere indenfor. Et museum er ikke blot en udstilling.

7.

Beslut om et event skal være en god økonomisk forretning – eller om det primært skal betragtes som et markedsføringstiltag.

8.

Overvej samarbejde med fast eksternt eventbureau.

9.

Lav flere små events i eventet eller festivalen, for at undgå, at for mange mennesker samles ét sted.

Vi leder efter små  events. De store er for risikable - ikke mindst ved evt. aflysning

Marketingsdirektør, museum

Museet som en del af en festival - arrangeret af andre 

Kommunikationschef, museum

Vi lånte en privat have ned til åen og placerede sangere og pianist der. Tilskuerne sad så i tourbåd

 

Direktør, attraktion

How to?

CASES

Cykelevent

I England invitererede Kew Gardens i juni 2020 for første gang nogensinde gæster ind i haverne til en cykeltur. 1.500 gæster fik mulighed for at cykle en op til to timers aftentur på den berømte botaniske haves store udendørsarealer. Prisen for cykelturen var 18 pund for voksne ikke-medlemmer og 15 pund for medlemmer.

Læs mere her.

nordicjulefest.jfif
kew-cycle-event.jfif

 © nordicmuseum.org

© essentialsurrey.co.uk

Flet julestjerne sammen online

National Nordic Museum i Seattle arrangerer i 2020 en event, hvor deltagerne både lærer at flette julehjerter og lave norsk glögg. Deltagerne får ligeledes mulighed for at få en virtuel tour rundt på museet med en af museets medarbejdere. Museet har tidligere arrangeret en lignende ”Virtual Crafts & Cocktails” event, hvor gæsterne kunne arbejde med kunsthåndværk inspireret af den danske væver og tekstildesigner Vibeke Klint. Det koster 5 dollars at deltage i eventet. Museet har naturligvis udarbejdet ingredienslister.

Se mere her.